Uddannelsens Indhold

Uddannelsens indhold

En akupunkturuddannelse på København & Aarhus Akupunkturskole er både fagligt og personligt udviklende. Det skal være sjovt og udfordrende at indlære, og på skolen lægger vi både vægt på alsidighed og rummelighed.

Du bliver stærk både teoretisk og praktisk, og på den måde uddannelsesplanen er tilrettelagt, kan du allerede få måneder inde i uddannelsen, begynde at at øve alle de tryk- og nåleteknikker vi har gennemgået i undervisningen på øvrige studerende samt på venner, familie og kolleger. Du bliver overrasket hvor meget positiv feedback du kommer til at få.

Uddannelsen i timer og ects point

En uddannelse på København & Aarhus Akupunkturskole lever mere end op til de højeste standarder for uddannelser i Danmark, og indeholder 85 undervisningsdage, herunder 600 timers face to face undervisning samt 600 timers klinisk praksis. Uddannelsen svarer 132 ects point.

Du kan se timefordelingen her

Studieordningen

Der er en tydelig rød tråd hele vejen igennem uddannelsen, og den er tilrettelagt med udgangspunkt i de retningslinjer, der er udstedt af den europæiske brancheorganisation ETCMA samt den den danske akupunkturforening Praktiserende Akupunktører. Uddannelsen er godkendt på Niveau 6 af Akkrediteringsinstutionen.

Du kan læse hele studieordningen her:

Studieordning for København & Aarhus Akupunkturskole

Meridian- og punktlære

  • De 12 hovedmeridianer og de 8 ekstrameridianer. Meridianerne er de energibaner der forbinder hele kroppen fra yderst til inderst og øverst til nederst. På meridianerne sidder akupunkturpunkterne.
  • Almen punktlære i alle de klassiske punkter
  • Nåleteknik. På skolen arbejdes med forskellige nåleteknikker alt afhængig af den ubalance eller problem og symptom personen har.
  • Forbudte punkter og farlige punkter. Vi arbejder med alle kroppens punkter, og der er visse områder af kroppen, der kræver speciel nåleteknik, hvis punkterne ligger omkring ansigt, lunger med videre.
  • Kontraindikationer. Hvornår skal vi være ekstra opmærksomme på om der overhovedet må behandles med akupunktur.
  • Mulige komplikationer. Bivirkninger ved akupunktur.
  • Sterilteknik og hygiejne. God hygiejne er vigtig, når man arbejder med nåle.

Akupunkturens grundlæggende teori

  • De klassiske love, herunder 5 fase- eller element modellen
  • Læren og filosofien om Yin og yang
  • Energien; Qi og kroppens øvrige substanser
  • Kinesisk sygdomslæres grundbegreber
  • Relationer mellem organer, væv og funktioner
  • Emotionelle aspekter i akupunktur
  • Kompleksiteten i helhedstænkning
  • Ubalancemønstre

Vestlig Medicinsk Akupunktur

Undervejs i uddannelsen introduceres de mere specielle akupunkturteknikker der bruges i vestlig medicinsk akupunktur. Herunder muskelakupunktur og teknikker til akut smertelindring.

Skolen udbyder ved siden af uddannelsen et 5 dages kursus, hvor alle muskler i kroppen og deres relaterede triggerpunkter og motorpunkter gennemgås. I kurset lægges desuden vægt på specielle teknikker til smertelindring, nervestimulation og overbelastnings-skader i forbindelse med sport og anden fysisk aktivitet.

Diagnose principper

For at give en akupunkturbehandling, er det en forudsætning, at lære at diagnosticere, så man kan give den helt rigtige behandling. Når der skal stilles en akupunkturdiagnose bruges i akupunkturen det hele menneske og dermed en holistisk menneske anskuelse.

  • At se eller observere: hvordan fremstår et menneske, når vi kigger på det; Ansigtet, øjenkontakten mv. Her anvendes også tungediagnose. Tungen afspejler kroppens indre ubalancer
  • At lytte og lugte: Kommunikation. Hvad siges der og hvordan er stemmeføringen? Hvad betyder forskellige kroplugte?
  • At udspørge: Sygdomshistorien og områder der er vigtige at spørge ind til
  • At palpere (mærke): Hvordan føles hud muskler og kropsvæv og hvad betyder det? Herunder Pulsdiagnosen, der er et vigtigt diagnostisk redskab i udredningen af en patient.

Orienteringsfag

I uddannelsen er inkluderet 50 timer i Andre Alternative Behandlingsformer, der ikke er eksamenspensum, men som relaterer sig til akupunkturfaget

  • Øreakupunktur
  • Andre akupunktur systemer
  • Kosten i akupunkturen i følge traditionel kinesisk medicin.
  • Urteterapi

Skriftlige opgave

Til sidst i uddannelsen skal den studerende beskrive et behandlingsforløb og undersøge baggrunden for en bestemt problematik og ud fra dette skrive en opgave, som fremlægges.

Dette giver den studerende mulighed for at fordybe sig i et bestemt område af akupunkturen samt at lære hvordan man søger på og forstår forskning indenfor et specifikt område.

Tidligere studerende har bl.a. skrevet om stress, angst, depression, fertilitet, kvalme, lændeproblemer, astma, allergi, sportsskader og migræne.

Fokus på målet

Da den uddannelse du får på Københavns Akupunkturskole vil danne grundlag for dit fremtidige virke og evt. primære økonomiske indtægt, er det undervejs i uddannelsen vigtigt at gøre sig klar på hvordan og i hvilken sammenhæng du kan integrere din nye uddannelse, samt om du har et område du ønsker at specialisere dig indenfor.

Klinik drift

Til slut i uddannelsen undervises der i hvad det kræver at åbne sin egen klinik, herunder drift, økonomi, markedsføring mv.